welkom

op de ontdekkingsreis van kleur!

follow our awesomeness
  • Geen producten in je winkelmand.
sidearea-image sidearea-image
naar boven

Dat kleuren betekenis hebben, is niets nieuws. We associëren felrood bijvoorbeeld eerder met gevaar. Daarom gebruikt men die kleur op verkeersborden en andere objecten die onze aandacht moeten trekken. Ook in de slaapkamer zijn kleuren belangrijk. Meer nog: ze hebben een invloed op hoe goed we slapen. Beter slapen dankzij de juiste kleuren, hoe werkt het precies en welke kleuren moet je kiezen of net vermijden?

Hoe werkt het precies?

Zonder al te diep in details te duiken: hoe kleuren onze slaap beïnvloeden, heeft vooral te maken met speciale zenuwcellen in de binnenste laag van het netvlies. Die bezorgen informatie aan dat deel van je hersenen dat het 24-uursritme van je lichaam regelt. De zenuwcellen zijn ook erg gevoelig voor blauw en dat is nu net de kleur bij uitstek die wordt geassocieerd met rust, fysieke en mentale kalmte, een vredig gevoel en veiligheid. Als de zenuwcellen in je ogen de kleur blauw zien en aan je hersenen communiceren, zou ook je bloeddruk verlagen en je hartslag verkalmen, met als logisch gevolg beter slapen.

Opgelet! Dit geldt niet voor verlichting. Elke bron van licht heeft een matige tot enorm storende invloed op de aanmaak van melatonine, het hormoon dat ons helpt slapen. Blauwe verlichting scoort daarbij het slechtste. Je slaapkamer in blauwtinten schilderen of voor blauwe accessoires en blauw bedlinnen kiezen heeft wél die positieve invloed die we willen.

Help, blauw is niet mijn favoriete kleur!

Geen paniek! Als blauw nu éénmaal niet jouw persoonlijke voorkeur uitdraagt of als de muren van je slaapkamer al blauw zijn, zijn er nog genoeg andere opties. In het spectrum van kalmerende kleuren vinden we ook nog zilvertinten. Ofwel: koelere tinten, die gelijkaardige gevoelens als blauw oproepen in onze hersenen.

 

 

Ook warme kleuren kunnen een positieve impact op je slaap hebben. Ze kunnen namelijk een uitnodigend, gezellig gevoel opwekken. Groen-, oranje- en geeltinten hebben ook een positieve invloed op je slaap, want we associëren groen met frisheid, groei en wedergeboorte, geel met geluk en optimisme en oranje met warmte en goede gezondheid.

Welke kleuren vermijd je beter als je van nature niet zo’n goede slaper bent? Paars, want die kleur stimuleert creativiteit en zal je hersenen dus mogelijk te veel wakker houden. Je dromen zouden ook levendiger kunnen zijn, waardoor je ’s morgens minder fris opstaat.

Natuurlijk zijn de kleuren van je bedlinnen of de muren van je slaapkamer niet de enige aspecten die bepalen hoe goed je slaapt. Maar als beter slapen hoog op je prioriteitenlijstje staat, kan je als eerste stap zeker bekijken hoe je wat meer blauw (zilver, groen, geel of oranje) in je slaapkamer kan krijgen.