welkom

op de ontdekkingsreis van kleur!

follow our awesomeness
  • Geen producten in je winkelmand.
sidearea-image sidearea-image
naar boven

Goede nachtrust, we hebben hem zo nodig om goed te functioneren, maar toch beschouwen velen onder ons slapen als verloren tijd. Als je slaapt, kan je immers niets doen. Of daar lijkt het toch op. Terwijl je slaapt, herstelt je lichaam nochtans en laad je je batterijen terug op. Ook verwerken je hersenen de gebeurtenissen van de dag, zodat je de dag nadien ook mentaal terug fit bent. Maar hoeveel slaap het je nodig om goed te functioneren?

Hoe bepalen hoeveel uur slaap je nodig hebt?

Voor de meeste volwassenen geldt de regel ‘7 tot 9 uur per dag’, maar eigenlijk kan je de vraag ‘hoeveel slaap heb je nodig?’ niet zo éénduidig beantwoorden. Dat hangt immers af van verschillende factoren: je leeftijd, je lichaam, je activiteiten, de kwaliteit van je slaap, of je zwanger bent … Ook kleuren kunnen een invloed op je slaap hebben.

Dat je slaapnoden veranderen naargelang je ouder wordt, weten we allemaal wel. Baby’s hebben nu éénmaal veel meer slaap nodig dan volwassenen. Hieronder vind je de aanbevelingen per leeftijd van de National Sleep Foundation (VS).

 

 

Je kan jezelf deze vragen stellen om te bepalen of je wel genoeg slaapt.

1. Hoe lang duurt het vooraleer je in slaap valt?

In de ideale wereld val je 15 tot 20 minuten nadat je in bed gaat liggen in slaap. Val je veel sneller in slaap, dan betekent dat wellicht dat je gemiddeld genomen te weinig slaapt. Lig je veel langer wakker, kan dat verschillende oorzaken hebben: cafeïne, angst, te veel slaap, een zware maaltijd net voor het slapengaan …

2. Heb je een wekker nodig?

Als je elke ochtend worstelt met opstaan en chagrijnig wordt van het geluid van je wekker, heb je wellicht meer slaap nodig. Ben je een paar minuten voor je wekker wakker of heb je zelfs geen wekker nodig om wakker te worden, dan slaap je voldoende. Word je gedurende de nacht verschillende keren wakker en is dat niet te wijten aan koffie, alcohol of te veel drinken voor het slapengaan, medische oorzaken of een onderliggend slaapprobleem, dan wil dat wellicht ook zeggen dat je (meer dan) voldoende slaapt.

 

 

3. Hoe voel je je als je opstaat?

Voel je je quasi elke ochtend nog altijd moe, angstig of extreem humeurig als je opstaat? Interpreteer dat dan maar als een signaal dat je te weinig rust krijgt en een slaapprobleem hebt. Na een goede nachtrust moet je verkwikt zijn en zin hebben om aan de dag te beginnen. Om een duidelijk beeld te krijgen, kan het helpen om via een app of in een schriftje per dag bij te houden hoeveel je slaapt en hoe je je doorheen de dag voelt.

Er is weinig dat een grotere invloed heeft op je gezondheid en je gemoedstoestand dan te weinig of slecht slapen. Lichamelijke klachten door verminderde weerbaarheid, minder concentratievermogen, minder energie voor sociale contacten … het zijn maar enkele van de signalen die kunnen duiden op een slaaptekort. Hoeveel slaap heb je nodig? Hou rekening met de aanbevelingen per leeftijd en luister vooral ook naar je eigen lichaam!